5 days off MEDIA van 12 tot en met 16 juli in Amsterdam

12-06-2006 @ 19:52

5 days off MEDIA: woensdag 12 t/m zondag 16 juli - Amsterdam Melkweg, Paradiso, Nederlands Instituut voor Mediakunst
Ook dit jaar presenteert 5 days off meer dan alleen muziek. Met een uitgebreid MEDIAprogramma in het Nederlands Instituut voor Mediakunst / Montevideo, Melkweg en Paradiso wordt aandacht besteed aan mediakunst waarbij ruimtebeleving en het effect op de zintuigen centraal staan. Onder de titel SENSORIUM zijn interactieve installaties, ruimtelijke objecten en live beeld en geluid performances te ervaren die de actieve bezoeker niet alleen onderdompelen in een wereld van beeld en geluid maar ook de werking van interactie en het gebruik van technologie laten zien en ter discussie stellen. Hieronder een selectie.

Compass (Montevideo)
Compass van Lawrence Malstaf is een ingenieuze machine die is geprogrammeerd om zijn drager langs een onzichtbaar maar vooraf uitgetekend parcours te loodsen. Op bepaalde plekken in de lege ruimte legt het apparaat een aantrekkingskracht op, of wordt het juist afgestoten als bij een magnetisch veld. Maar de drager kan er ook voor kiezen om tegen de machine in te gaan; het is uiteindelijk de drager die kiest of hij/zij zich overgeeft aan de machine en zich laat leiden, of weerstand biedt.

Burn Station (Melkweg)
In plaats van Copyright richt Burn Station van Platoniq zich op Copyleft, een duidelijk statement over vrije distributie van muziek en audio. Vermomd als een Jamaicaans soundsystem staat een moderne brandfabriek ter beschikking van het publiek waarmee ter plekke rechtenvrije muziek van internet te downloaden en branden is.

Ryoji Ikeda (Paradiso)
De Japanse Ryoji Ikeda is n van de pioniers van een nieuwe lichting muzikanten die de grenzen van de elektronische muziek verkennen. Met heel hoge en heel lage tonen weet de meester van de Japanse minimal electro geluid haast tot een fysieke ervaring te maken.

Time Ring (Montevideo)
Time Ring van Michiel van Bakel en Bill Spinhoven is een interactieve video-installatie. De bezoeker die een cirkel van cameras binnen loopt benvloedt via zijn elektromagnetische aanwezigheid een theremin - de voorloper van de synthesizer, en n van de eerste elektronische muziekinstrumenten - die op zijn beurt de cameravolgorde aanstuurt. Op deze manier kun je terwijl je in de ruimte rondloopt het perspectief en het tijdsverloop van het geprojecteerde videobeeld manipuleren.

Noise Room (Melkweg)
In 2005 was op 5 days off festival al de Noise Cabin te ervaren. Deze installatie krijgt komende editie een vervolg met the Noise Room. The Noise Room is een autonome surround sound installatie, waarin specifiek voor deze ruimte gemaakte muziekstukken en audio-experimenten te horen zijn. Elk geluid dat te horen is in de Noise Room is geselecteerd, bewerkt en gearrangeerd om tot een maximale luisterervaring te komen. The noise room is een project van Jan St. Werner, artistiek leider van STEIM en lid van Mouse on Mars, en komt tot stand in samenwerking met STEIM.
Meer informatie over 5 days off MEDIA en het volledige 5 days off programma is te vinden op www.5daysoff.nl
Het MEDIA programma van 5 days off wordt mede mogelijk gemaakt door de Mondriaan Stichting, het Amsterdams Fonds voor de Kunst, het Fonds voor Podiumprogrammering en Marketing en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

MTV Brand New & 3FM present
5 DAYS OFF 2006
Woensdag 12 zondag 16 juli 2006
Melkweg, Paradiso, Nederlands Instituut voor Mediakunst Amsterdam

Entree: passe-partout 70, dagtickets 47,50, 35, 27,50, 22,50, 20, 18, 17, 16, 14 (incl. servicekosten).
5 days off MEDIA Netherlands Media Art Institute / Montevideo:
13.00 18.00 uur: gratis, 18.00 23.00 uur: gratis voor passe-partouthouders of houders van een geldig dagticket, 4 voor overige bezoekers

Kaartverkoop
Ticket Service: www.ticketservice.nl, 0900 3001250 (45 cpm), grotere postkantoren, GWKs and Free Record Shops, Uitburo: 0900 - 0191 (40 cpm), Interactive Teletext SBS 6, page 699 / Amsterdam: Melkweg (www.melkweg.nl or 020 - 5318181), AUB ticketshop, Boudisque, Concerto, Get Records, Fame, VVV
5 days off komt tot stand in samenwerking met: Melkweg, Paradiso, Nederlands Instituut voor Mediakunst, DJ Broadcast, VPRO 3voor12, Steim, Nokia en SNS Bank.