02-09-2010 @ 16:31
Dit najaar viert iMMovator Cross Media Network haar tien jarig bestaan. Dat werd dinsdag 31 augustus afgetrapt tijdens het Cross Media Zomercafé, waarin de inmiddels ruim 6000 leden tellende netwerkorganisatie terug keek op de afgelopen tien jaar, de huidige grote projecten belichtte en met enkele media prominenten vooruit en terug keek op de 10 jaar die gaan komen.
10 jaar crossmedia
Laurens van den Oever (GfK Retail and Technology) keek tijdens de bijeenkomst terug op de ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar. Internet heeft zich razendsnel over Nederland verspreid. In 2000 had nog maar 24% een internetaansluiting, nu ligt dat op 86%. In geen enkel land ter wereld is deze ontwikkeling zo snel gegaan. Daarnaast is te zien dat nieuwe innovatieve technieken steeds sneller opgepakt worden. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in de verkoop van MP3-spelers. Echter, de product lifecycles van deze producten halveren. De geleidelijke teruggang van het fysieke product gaat hand in hand met de forse opmars van IP, zeker ook naar verwachting in de jaren vanaf 2010.
Volgens Prof. Dr. Paul Rutten (Universiteit Leiden) is het web leidend geweest in de ontwikkeling van crossmedia. Juist daar worden nieuwe elementen toegevoegd zoals sociale media, en daarmee ook interactiviteit en sociabiliteit. De content productie groeit door, de krimp zit juist bij de exploitatie. Rutten voorziet daarom een omvalmoment voor traditionele exploitatie. Devices (apparaten) zullen de toon zetten om de nieuwste technologieën toegankelijk en handzaam aan te bieden aan de consument.
10 jaar iMMovator
Tijdens het Cross Media Zomercafé werd iMMovator en haar projecten in het zonnetje gezet. Ton van Mil, directeur iMMovator is trots op de ontwikkeling die iMMovator heeft doorgemaakt: “IMMovator heeft zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld van een kleinschalig starterscentrum voor innovatieve media bedrijven tot een cross media expertisecentrum, die projecten organiseert die van grote betekenis zijn voor de mediasector. IMMovator richt zich op innovatie in de mediasector, en we pakken vooral domeinen op die individuele bedrijven niet kunnen of niet willen oppakken. Het samenbrengen van concurrenten en laten werken aan een gezamenlijk doel is toch wel de rode draad binnen de activiteiten van iMMovator in de afgelopen tien jaar.”
Dat iMMovator inmiddels een gewaardeerde plek heeft veroverd in de media industrie bleek ook uit de reacties van diverse sprekers en bezoekers van het café.
Ronald Brockmann, Active Video Europe: “IMMovator vormt een belangrijk schakelpunt op een Mediacampus zoals het Media Park. Er zitten hier heel veel bedrijven die een actieve netwerk functie kunnen gebruiken.”
Jaap Bond, gedeputeerde Economische Zaken van de provincie Noord-Holland: “De provincie is al geruime tijd betrokken bij iMMovator en ze zijn voor ons een belangrijke schakel in het regionale innovatiebeleid. Bij de projecten Breednet en Dutch Media Hub, waar ik me sterk voor maak, maken we veel gebruik van hun expertise”.
Jan Rensen, wethouder economische zaken van de gemeente Hilversum: “De media-industrie verandert razendsnel, en iMMovator ondersteunt bedrijven bij de vraag hoe ze binnen die veranderingen hun eigen kansen kunnen creëren. Het is een voorbeeld van een succesvol innovatienetwerk met een belangrijke spin-off naar individuele multimediabedrijven en de regionale mediasector als geheel. Niet voor niets hebben we in de Gooi en Vechtstreek analoog aan iMMovator nog twee innovatienetwerken opgericht, die zich richten op respectievelijk zorg en multimedia en toerisme en multimedia.”