Veel interesse voor 3D NL - Platform voor stimulering in Nederland

11-06-2010 @ 17:29

Tijdens het Mediapark Jaarcongres in Hilversum is het platform 3D NL opgericht. 3D NL heeft de ambitie een platform te worden waar de verschillende sectoren die betrokken zijn bij de ontwikkeling van 3D in Nederland elkaar kunnen treffen voor kennisuitwisseling en overleg. Het platform is een initiatief van iMMovator Cross Media Network en wordt gesteund door belangrijke partijen uit de sector, waaronder ASTRA, DutchView, Eurosport, GfK, KPN Broadcast, NLkabel, Panasonic, RTL, Samsung, SBS, Technicolor, Tele2, TNO, UPC en Ziggo.

3D ontwikkelingen
De grootste televisie innovatie van het moment is 3D televisie. Op het gebied van techniek zijn veel 3D ontwikkelingen internationaal gestart maar inmiddels wordt er ook in Nederland de eerste expertise opgebouwd. Zo gaf UPC het ‘Augusta Masters Golf Tournament’ in 3D door, was Roland Garros afgelopen weken in 3D te bekijken via een Eurosport 3D-kanaal op de ASTRA-satelliet , werd de EO jongerendag in 3D geregistreerd door de EO, Sony en Team Facilities en werd ook het verkiezingsgala van afgelopen zondag door Sony en Ziggo opgenomen en uitgezonden in 3D.

Ook de introductie van televisietoestellen met 3D van diverse producenten is begonnen. GfK Retail and Technology voorspelt in de Monitor Digitale TV dat er in 2010 al zo’n 137.000 televisietoestellen met 3D capaciteit zullen worden verkocht in Nederland.

Bijzonder is dat 3D verschillende sectoren (film, televisie, gaming, animatie) bezighoudt en aan elkaar verbindt. De belangen van contenteigenaren, hardwareleveranciers, omroepen en distributeurs lopen echter vaak niet synchroon. Er is echter geen plek waar de verschillende sectoren die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de 3D industrie in Nederland elkaar kunnen treffen. Het 3D NL platform wil daar verandering in brengen.

Freek van ’t Ooster, directie iMMovator en een van de initiatiefnemers van 3D NL: “We willen met 3D NL de Nederlandse industrie een platform bieden waar kennis en ervaring op het gebied van 3D opgebouwd, uitgewisseld en verspreid wordt. Bovendien willen we stimuleren dat er in Nederland 3D-producties gemaakt worden en dat er snel wordt gestart met het opbouwen van praktische ervaring met 3D. 3D heeft afgelopen anderhalf jaar een onverwacht grote vlucht genomen en als we niet opletten blijft in Nederland de kennis en ervaring achter bij ons omringende landen.“

3DNL werd gelanceerd met een compilatiefilm van Nederlandse 3D produkties, aangeboden door Tree-ON.com (m.m.v. Avi-Team groep, A Million Dreams, Illuminate en XEC Studio) De projectie werd verzorgd door Kooystra professioneel. Deze film is te zien op internet via http://www.youtube.com .

De reacties op de oprichting van 3D NL zijn positief. Zo heeft ASTRA Benelux aangeboden haar demo kanaal te gebruiken om Nederlandse 3D producties uit te zenden.
Bill Wijdeveld, Managing Director ASTRA Benelux: “ASTRA wil de ontwikkeling van Nederlandse 3D-producties graag stimuleren. Daarom bieden we makers van Nederlandse 3DTV-programma's een plek aan op ons 3D demokanaal. Op die manier kan iedereen in Nederland - en ver daarbuiten - kennis maken met 3DTV van eigen bodem”.

Tijdens het congres werd ook bekend dat SBS en Ziggo samenwerken voor een 3D kanaal op de kabel. Yoram Levi, Manager Content Ziggo: “3D wordt een heel groot succes en Ziggo wil het snel naar de huiskamer brengen. Het is een nieuwe manier van TV-kijken, het is een nieuwe manier van in beeld brengen en een nieuwe manier van verhalen vertellen”.

Wie zijn de deelnemers aan 3D NL?
Verschillende partijen uit de industrie hebben zich direct al aangesloten bij het platform:
# Vanuit de filmsector o.a. A Million Dreams, Deepeei Film Productions, Dimenco, Dutch Directors Guild, Filmmore, Illuminate, Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs, RocketCom, Van Collem Film-Works
# Vanuit de omroepen: AVRO, EO, Eurosport, NOS, ROOS, RTL, SBS
# Vanuit de facilitaire sector: DutchView, Hulskamp, Team Facilities, Technicolor, United Broadcast Facilities, Videohouse, Kooystra Pro
# Vanuit de distributiesector: Astra, KPN Broadcast, NLkabel, Tele2, UPC, Ziggo
# Vanuit de producenten: Eyeworks
# Vanuit de technologie en consumentenelektronica: Grass Valley, Panasonic, Samsung
# Vanuit de kennisinstellingen: Dutch Guild of Multimedia Engineers, GfK Retail & Technology, TNO, divers bloggers/3D-nieuwssites
# 3D specialisten als Air Rebels, BBP-Video, More2Cam, Tree-ON, Zero Creative en diverse freelancers.

3D NL verwacht komende tijd dat nog meer partijen zullen aanhaken, naarmate de activiteiten concreter worden.

Wat zijn de activiteiten van 3D NL?
Het platform zal opgezet worden door iMMovator Cross Media Netwerk, dat eerder het Ketenoverleg Digitale Televisie en de Dutch Media Hub heeft opgezet. Het op te richten platform 3D NL zal een agenda van activiteiten opstellen samen met de belangrijkste spelers op dit gebied. Activiteiten zullen zijn:
# Uitwisseling informatie over techniek, standaarden, marktontwikkelingen
# Kennisopbouw en -uitwisseling over gebruik van AV in film- en mediaproducties, o.a. door met de sector de haalbaarheid van een 3D Democentrum te onderzoeken
# Organiseren/coördineren/promoten van bijeenkomsten, workshops gericht op de opbouw van 3D-expertise, waaronder het organiseren van 3D Dagen in november 2010
# Toegang tot opleidingen, overleg tussen sector en opleidingen over curricula, stages, internationale opleiding en trainingen, etc
# Stimuleren van Nederlandse 3D-producties
# Promotie van Nederlandse 3D producties naar het publiek, o.a. het ontwikkelen van een showreel/3D demokanaal met Nederlandse 3D producties, uit te zenden via onder meer het 3D demokanaal van ASTRA.
# Promotie van Nederlandse 3D industrie internationaal, door aanwezigheid op belangrijke beurzen en internationale congressen.

iMMovator roept bedrijven en organisaties op zich bij 3D NL aan te melden per email naar 3dnl@immovator.nl.