13-01-2010 @ 21:49
Nederlandse bands storten zich massaal op Twitter en het Nederlands zalencircuit maakt slecht gebruik van social media. Het zijn twee conclusies die getrokken worden tijdens het Cross Media Café op locatie: 'De kracht van communities'. Donderdag 14 januari wordt tijdens de Noorderslag conferentie in drie door iMMovator georganiseerde sessies naar de werking van online communities gekeken en hoe die voor bands en organisaties kunnen worden ingezet. Aan de sessies doen onder andere bands (Gasoline Brothers), managers (Kyteman), labels (Topnotch), zalen (AB Concerts), festivals (Lowlands) en startups (Tribe Monitor, 22 Tracks) mee.
De middag wordt geïntroduceerd door Erwin Blom, schrijver van het Handboek Communities en verantwoordelijk voor de bijbehorende site Social Media Hub. Uit een quickscan onder 15 grote zalen (van Paradiso tot Het Paard), zo zal hij onder meer vertellen, blijkt dat de Nederlandse clubs social media (blogs, Twitter, Hyves, YouTube etc) slecht inzetten. Ze maken wel accounts aan, maar mengen zich vrijwel niet in het gesprek, zetten de kracht van de nieuwe communicatiemiddelen maar mondjesmaat in voor marketing en promotie en gaan ook niet of nauwelijks in op reacties of opmerkingen van het publiek. 7 van de 15 zalen geeft geen antwoord op vragen of opmerkingen op Twitter, 8 van de 15 zalen is niet op Facebook vindbaar, 7 van de 15 zalen heeft geen Last.fm account en de potentie van Hyves wordt zelden ingezet. Positieve uitzondering is het Groningse Vera dat actief Twitter en Flickr inzet, negatief steekt het hoofdstedelijke Paradiso af dat zich vrijwel nergens laat zien of horen.
Hoe populair bands op de verschillende social media zijn, gaat startup Tribe Monitor in kaart brengen. Het tijdens Noorderslag gepresenteerde initiatief van New Music Labs monitort activiteit op sites als Last.fm, MySpace, Hyves, Twitter e.d. Zo kan de Tribe Montior de ontwikkeling van populariteit van bands bij het publiek over tijd in kaart brengen en bands met elkaar vergelijken. Op dit moment scoren Laura Jansen, gevolgd door Flinke Namen en Dio volgens Tribe Monitor het beste op social media sites. De Britse band The XX is wat dat betreft koploper bij Eurosonic.
72% van de Nederlandse bands op Noorderslag gebruikt Twitter om zijn muziek te promoten, zo blijkt uit de eerste metingen. Nederlandse bands op Noorderslag maken aanmerkelijk meer gebruik van deze microblogdienst dan de overwegend buitenlandse artiesten die geprogrammeerd staan op het bijbehorende Eurosonic. 49% van de artiesten op Eurosonic beschikt over een Twitter account zo blijkt uit gegevens van Tribe Monitor. Myspace is nog steeds de plek waar je de meeste artiesten kunt vinden. Respectievelijk 98% en 97% van de artiesten geprogrammeerd op Noorderslag en Eurosonic beschikken over een artiestenpagina op Myspace.
Tijdens het Cross Media Café op Noorderslag passeert een groot aantal succesverhalen op het gebied van social media de revue, in de hoop bands, zalen en festivals te inspireren. De sessies zijn donderdag vanaf 13 uur te volgen via de iMMovator website: http://www.immovator.nl/noorderslag-livestream.