25-10-2009 @ 15:32
door Sieb Kroeske
Week 44 van 2009 d.d. 26 oktober - 21 oktober is de nieuwe single 'Woman' van Anouk -snel gerekend- no. 2061 in de serie Alarmschijven die sinds 1 november 1969 zijn gekozen. Dus de Alarmschijf bestaat 40 jaar.
Het fenomeen Alarmschijf wordt in de eerste week van november in 1969 bij de zeezender Radio Veronica gelanceerd. Men besloot om een wekelijkse 'powerplay'/'single van de week' te gaan kiezen om te bewijzen dat Radio Veronica in radioland-Nederland de hits maakten.
Citaat van Evert Wilbrink, toen productmanager/labelmanager bij Neerland’s oudste muzieklabel Negram-Delta schrijft er in Veronica-story een verhaal over (www.veronicastory.nl ) ................Op 1 november 1969 klonk voor het eerst uit onze transistorradiootjes de stem van discjockey Klaas Vaak met “Alarm, Alarm” over een riedeltje “Liebestraum Twist” van het komisch duo De Wama’s heen om de grootste hit van de week aan te kondigen. En de maandag ervoor stond ondergetekende naast de wieg, waar Lex Harding het doopwater over uit goot… “Oh Well”!!!!!
Richard Dubois, later uitvinder van de Dolly Dots, en Rick Beekman waren onze radiopluggers en gingen er eind oktober (we schrijven nog steeds 1969!) mee op stap in ‘Hilversum’. Een paar uur later belde Lex Harding mij op. ‘Veronica gaat ieder uur “Oh Well” draaien’ melde Lex ‘we maken er een alarmschijf van’. Radio Veronica wilde bewijzen dat zij de hits maakte en niemand anders in radioland. Maar wij hadden een probleem. Muzieklabel Reprise Records dacht er anders over en wilde “Oh Well” alleen in Engeland op 45 toeren uit hebben. Labelmanager Bart Klimmert en directeur Hans Kellerman stuurden telegrammen naar Amerika en hingen uitgebreid aan de telefoon met Warner’s in Londen. Na veel gesoebat mocht het en twee dagen later gingen onze vertegenwoordigers op pad. De telefoon stond inmiddels roodgloeiend en we schreven order na order: doosjes van 25 bij de vleet! Geen wonder… vanaf 1 november, een week lang, klonk ieder uur na het nieuws op 1-9-2: ‘Alarm! Alarm!” en dreunde het loopje dat Peter Green onsterfelijk maakte door honderdduizenden radio’s in fabrieken, op het strand, in garages en in de supermarkt. Nederland ging plat en Veronica bewees de maandag erop dat zij alleen een hit kon maken. De eerste Alarmschijf kwam binnen op 8 november op nummer 15 in de Top 40 en stond 2 weken later vier weken lang op ÉÉN. Bovenaan de Top40 van zaterdag 22 en 29 november en die van 6 en 13 december!..........
De gehele column van Evert Wilbrink is te lezen in Veronicastory.
Komende week zal men in de uitzending van de Top 40 bij Radio 538 ook stilstaan bij het feit dat de Alarmschijf 40 jaar bestaat.
Nu is er erg veel te vertellen over het fenomeen Alarmschijf, veel artiesten hebben hun doorbraak in Nederland aan de Alarmschijf te danken, om er paar te noemen?? Wat te denken van BZN (met 'Mon Amour in 1976), Henk Wijngaard (met 'Met de vlam in de pijp' 1978), Focus (House of the king 1971), Sailor ('Traffic Jam' 1974), Guys & Dolls ('There's a whole lot of loving' 1975), Julio Iglesias ( 'Un canto a Galicia' 1972), Kelly Family ('David's song' 1979), Kiss ('I was made for loving you' 1979), Laid Back ('Sunshine reggae' 1983), June Lodge ('Someone loves you honey' 1982), Manhattans ('Kiss and say goodbye' 1976), Matia Bazar ('Ti sento' 1986), Youssou N'Dour ('Seven seconds' 1994)
of bijzondere hits zoals 'Lucky man' van ELP (1970), 'Veronica' Cornelis Vreeswijk (1972), 'Love hurts' van Nazareth (1976), 'Ik ben zo blij dat ik je niet vergeten ben' van Joost Nuissl (1975), "The even of the war' van Jeff Wayne & Justin Hayward (1978), "D.i.s.c.o.' van Ottawan (1980), 'Let s go all the way' van Sly Fox (1986), 'Kleine Jodeljongen' van Manke Nelis (1987), 'Eins zwei Polizei' van Mo-Do (1994).
etc etc.
Er zijn veel spannende, boeiende verhalen te vertellen over dit fenomeen Alarmschijf dat na Radio Veronica in september 1974 even 'airplay-loos' was, maar al weer snel voet aan de grond kreeg bij de Veronica Omroep Organisatie, en mede door de enorme steun van de muziekhandel en het gedrukte Top 40 exemplaar vele jaren een enorme 'Power' had.
De beste jaren van de Alarmschijf zijn zonder meer de jaren 70, 80 en deels '90 wanneer er regelmatig sprake was van een gemiddelde verkoop op de #1 in de Tipparade (de positie van de Alarmschijf) van zo'n 6.000-10.000 exemplaren in 1 week tijd !!, in die tijd een gegarandeerde grote hit. Logisch dus dat de muziekindustrie er zeer op gebrand was om die felbegeerde Alarmschijf positie te hebben. Vele verhalen van pogingen tot beinvoelding om de Alarmschijf te 'kopen', ik kan zelf uit zo'n 10 jaar ervaring in en rond en met de keuze hiervan stellen, dat er bijna altijd sprake was van een enorm enthousiasme bij degenen die de keuze hadden voor de Alarmschijf. Details over de keuze door de jaren heen volgen in een volgend verhaal.
In de komende periode zullen zeker nog via deze website en enkele leuke verhalen geplaatst worden.