29-12-2009 @ 15:13
Uit de publicatie Entertainment & Media Outlook towards 2012: Trends in the Netherlands van PriceWaterhouseCoopers geeft men ook een signaal af over Radio en de toekomst
Verwachte groei van gemiddeld 3,4% op jaarbasis
De radiomarkt groeide in 2007 met 2,6%, de hoogste groei sinds 2003. De advertentie-inkomsten waren goed, en voor het eerst in drie jaar nam de overheidsfinanciering weer toe. De komende vijf jaar bedraagt de verwachte groei voor de radiomarkt gemiddeld 3,4% op jaarbasis. De totale omvang in 2012 zal € 560 miljoen bereiken, ten opzichte van € 474 miljoen in 2007.
Van FM naar IP
De traditionele manier van uitzenden krijgt langzaam maar zeker concurrentie. Digital Audio Broadcasting (DAB) slaat in Nederland nog niet aan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Engeland, waar 28% van de bevolking een DAB-ontvanger heeft. Radio via internet groeit daarentegen snel. Mensen luisteren steeds vaker online naar de radio, terwijl ze hun computer tegelijk gebruiken voor bijvoorbeeld hun werk. Het eerste internet-only-radiostation is inmiddels in de lucht, en bij succes zullen meerdere volgen.
Een groeiende maar krappere markt
Nieuwe licenties versterken de radiomarkt de komende jaren. In 2008 gaat het om 12 FM-licenties en 4 MW-licenties. Deze uitbreiding zorgt voor een beperkte groei van de advertentie-inkomsten. De opkomst van mobiel internet en de digitaliserende out-of-home sector zorgen voor concurrentie. Naar verwachting overtreffen de advertentiebestedingen via deze twee media in 2012 die van de traditionele radiomarkt. Per saldo zullen de advertentie-inkomsten op de radiomarkt de komende vijf jaar met iets meer dan 3% per jaar blijven stijgen.
website: PWC