29-12-2009 @ 15:09
Op de website van PriceWaterhouseCoopers is een boeiende publicatie te lezen over de toekomst van de Entertainment & Media Outlook towards 2012
Over de muziekindustrie stelt men het volgende:
Definitieve omslag naar digitale verspreiding
De muziekindustrie staat voor de grote uitdaging om de omslag te maken van fysieke distributie naar digitale distributie. De totale muziekmarkt daalde in 2007 met 6,5%, terwijl de digitale markt in 2007 groeide met 33,3%. Daarmee is de toon definitief gezet. De komende vijf jaar zal de totale muziekmarkt jaarlijks met gemiddeld 4,4% dalen, maar de digitale distributie zal met dubbele cijfers stijgen.
Downloaden: double digit-groeimarkt
In 2007 groeide de legale verspreiding van muziek via internet met 20%. Muziekliefhebbers raken steeds meer gewend aan het downloaden van muziek. De overheid begint illegale verspreiding via internet strenger aan te pakken, hoewel dat een lastige zaak blijft. Al met al zal de internetdistributie van 2008 tot 2012 naar verwachting met gemiddeld 26,6% groeien, om in 2012 een omvang te bereiken van € 39 miljoen.
Compleet nieuwe businessmodellen
Ondanks de dalende omzet voor de subsector als geheel, luisteren mensen steeds meer naar muziek. MP3-spelers, muziekzenders op televisie, games en andere bronnen zorgen ervoor dat muziek overal, altijd en op tal van manieren te beluisteren is. De veranderingen in de marktomgeving maken compleet andere businessmodellen nodig. Industrie en artiesten zullen in nauwe samenwerking inventieve en multimediale strategieën moeten ontwikkelen. Een goed voorbeeld zijn free downloads om concerten te promoten.
Onderzoek/publicatie: Entertainment & Media Outlook towards 2012
website: PWC