30-10-2008 @ 10:56
Met ingang van 1 november 2008 past de Stichting Nederlandse Top 40 de wijze van samenstellen van de populairste hitlijst van Nederland aan.
Naast verkopen, downloads en airplay van diverse radiostations wordt nu ook het CMO (Continu Muziek Onderzoek) onderdeel van de wekelijkse samenstelling van de 40 populairste liedjes.
Bij de start van de Top 40 in 1965, toen nog Veronica Top 40 en per september 1974 de Nederlandse Top 40, gaven de singleverkopen een betrouwbaar beeld van de populariteit en de verkopen van de hits. Eerst in Amerika en later ook in Nederland werd daar in het begin van deze eeuw de airplay als criterium aan toegevoegd. Om te voorkomen dat één bepaald radiostation een te groot stempel op de lijst zou kunnen drukken telt de Top 40 de airplay mee van 3 FM, Radio 538, Q-Music , Slam FM en TMF.
Naast verkopen van cdsingles en downloads wordt nu, na een proefperiode van 6 weken, het CMO als wegingsfactor bij de samenstelling toegevoegd: Onderzoeksbureau De Vos en Jansen meet wekelijks de muziekvoorkeur van 500 (steeds wisselende) deelnemers aan een muziekpanel, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Het bestuur van de Stichting Nederlandse Top 40 heeft tot deze stap besloten omdat:
a. steeds vaker populaire artiesten hun song niet meer op single-cd beschikbaar stellen.
b. de legale downloadcijfers gemakkelijk te manipuleren blijken te zijn en bovendien niet representatief genoeg voor het totale downloadgedrag.
c. manipulatie van de verkoopcijfers via "instores" een toenemende vertekening geven van de populariteit van een liedje.
Deze aanpassing in de samenstelling van de Nederlandse Top 40 moet leiden tot een beter en natuurgetrouwer beeld van de muzikale voorkeur van het jongere deel van de Nederlandse bevolking.