21-08-2003 @ 09:23
De omzet van de Nederlandse muziekindustrie daalde in de eerste helft van 2003 met 7,6% tot 201 miljoen euro. De Nederlandse consument kocht 10% minder geluidsdragers, wat het totale aantal stuks brengt op 18 miljoen. Met name de CD albummarkt had het zwaar te verduren, hier werd een omzetdaling geregistreerd van 16%. De industrie biedt steeds meer legale online-initiatieven om zo gebruik te maken van de nieuwe distributiemogelijkheden. Ook speelt zij in op de wens van de consument om beeld&geluid samen op 1 drager te hebben in perfecte kwaliteit. De muziek-DVD speelt daarbij een belangrijke rol met een omzetstijging van 83%.Halfjaarcijfers 2003/2002 (in miljoenen (euro's)):2003 2002 2003 2002omzet omzet % stuks stuks %Albums 161.9 191.7 -16% 14.7 17.2 -14%Singles 8.3 8.9 - 7% 1.7 1.9 -11%Music-video 31.1 17.0 +83% 1.6 0.9 +71%Totaal 201,3 217,6 -7,6% 18,0 20,0 -10%De DVD-verkoop heeft in de Audiobranche het afgelopen half jaar een flinke groei doorgemaakt. In totaal groeide de muziekvideo/dvd-markt met 71% in stuks (1,6 miljoen stuks) en 83% in waarde (e 31 miljoen). Belangrijkste muziekDVD-titels van het afgelopen half jaar waren onder andere "Queen - Live at Wembley Stadium", "Led Zeppelin - Led Zeppelin" en "Abba - The Definitive Collection". Beste verkochte muziek DVD titel tot op heden is de live DVD van de Eagles "Hell freezes over". Ook op lokaal vlak verschijnt er steeds vaker muziek op DVD. Succesvolle titels zijn onder andere "Marco Borsato - Live in de Kuip", "Kane - Live in Ahoy", "Acda & De Munnik - Groeten uit Maaiveld". De NVPI, branche-organisatie voor de entertainmentindustrie, verwacht niet dat de markt in de tweede helft van het jaar zo aan zal trekken, dat het jaarresultaat positief zal uitvallen. Wel verwacht zij dat een aantal grootschalige online-initiatieven voor de Nederlandse markt beschikbaar komt. Ook de groei in de DVD en SACD-segmenten zal naar verwachting doorzetten.