06-03-2006 @ 22:19
Sara Tavares vindt de stem van een nieuwe generatie Afrikanen in Lissabon.
"Er is een enorm grote generatie van Kaapverdianen en andere Afrikanen hier in Lissabon, in Parijs, in Rotterdam, overal met een soort verwarde identiteit" zegt de zevenentwintig jaar oude en in Lissabon woonachtige Sara Tavares, wiens nieuwe album 'Balanc' werd uitgebracht op het label World Connection op 13 februari 2006.
"Onze generatie voelt zich verloren, omdat er geen specifieke cultuur voor ons is dat spreekt over onze realiteit."
"Kijk alleen al naar mijn vriendenkring, waarvan ik vaak denk 'wat een interessante gemeenschap'," legt Sara uit. "We spreken portugese en angolese slang, sommige woorden in Kaapverdiaans-creools en natuurlijk met wat engels. Het creools heeft al engelse en franse woorden. Dit komt doordat slaven uit de hele wereld met elkaar moesten communiceren, terwijl ze niet dezelfde talen spraken. Wij zijn een metisse cultuur."
Meertalig woordgebruik is ook te horen op Sara's album, waarop ze van de ene naar de andere culturele referentie springt alsof ze thuis is in allen. Het album 'Balanc' - dat je uitspreekt als 'balans'- heeft vele verschillende betekenissen. Het zelfstandig naamwoord balano wordt in het Portugees gebruikt als muziek 'swingt'." Portugeestalige Afrikanen gebruiken de werkwoordsvorm balanc op een algemenere manier. "Als je bijvoorbeeld iets heel lekkers eet zeg je 'dit eten is balanc!'", aldus Sara. "Het lied Balanc betekent voor mij ook jezelf te balanceren," vervolgt ze, "tussen verdriet en blijdschap; dag en nacht; zout en suiker. Het gaat om het balanceren van emoties. Je loopt altijd op een dun koord en moet daarbij je balans houden. Je moet dansen op dat koord om te blijven staan, als je te stijf staat, dan val je."
"Ik bezocht Zimbabwe een paar jaar geleden en zag een paar hele dronken mensen dansen," grinnikt Sara, "We keken naar hoe ze steeds bijna vielen en toch zichzelf weer op de been hielden. Net zoals deze mensen dansten wil ik dansen met zo'n soort vrijheid en balans." Deze betekenis is te horen in haar zoete stem en zachte arrangementen zelfs zonder dat je haar teksten geheel verstaat. Haar stem heeft een helende werking en komt van iemand die heeft gezocht naar haar plek in de wereld en zichzelf vervolgens volledig heeft geaccepteerd. Dit is de stem van een vrouw wiens ouders haar hebben verlaten. In de eeuwige Kaapverdische zoektocht naar een beter leven vertrok haar vader naar de Verenigde Staten en haar moeder naar het zuiden van Portugal. Sara werd opgevoed door een oudere Portugese vrouw. Via de muziek en de hulp van afrikaanse musici in Lissabon en Kaapverdi (waar ze elk jaar te vinden is) onderzocht ze haar familie en culturele roots.
"Het hele album is als kleine lullabies voor mijzelf," vertelt Sara. "Het gaat over het gevoel van eigenwaarde, het van jezelf houden. Over houden van wat anders aan je is. Over integratie van alle stukjes van jezelf."
De titel 'Bom Feeling'(Goed Gevoel), combineert een portugees en een engels woord dat volgens Sara iedereen gebruikt. Terwijl sommigen mensen neerkijken op de portugese slang wat geassocieerd wordt met Afrikanen in Portugal, grijpt Sara het juist aan. Ze vertelt dat ze uit een ontwricht gezin komt en zich identificeert met de straatcultuur.
Men hoort op 'Poka Terra' de invloed van de Afro-Beat en semba (een Angolese muziekstijl). De titel is een klanknabootsing van het geluid dat een trein maakt. Sara roept hiermee mensen op om de trein van het geweten te nemen en verantwoordelijk te worden voor jezelf. Ze zingt: "Een krokodil die slaapt verandert in een krokodillentas die in een n of andere winkel zal worden verkocht."
Op 'Planeta Sukri' (Suiker Planeet) zet Sara een reggae stijl geluidssysteem op een traditioneel Kaapverdiaans ritme coladeira (een stijl bekend geworden door Cesaria Evora). "Het gedicht van dit lied kan gezien worden als een liefdesgedicht," zegt Sara, "Ik zing: 'Neem me mee naar een suikerplaneet, neem me mee naar een plek waar geen verdriet is, geen gehuil. En deze plek is in jou- en mijzelf en binnen iedereen.' Ik bedoel het in een meer spirituele dan een romantische manier. De ballads zijn net als kleine gebedjes."
Sara praat tegen de maan op 'Muna Xeia' (Volle Maan). De titel ontstond doordat Sara een fout maakte door per ongeluk het Engelse woord 'moon' te combineren met het Portugese woord voor maan: 'lua'. "Het is een vrouwelijk lied waarin ik met vrouwen praat," legt ze uit. "Eerst met de vrouw in mij, daarna met de vrouwen in Afrika en dan met de vrouwen van de wereld. Ik zing: 'Maan ga in vrede, maan ga in vertrouwen, loop in vrede, loop met vertrouwen.'"
Twee jaar geleden verbleef Sara voor een langere tijd in Kaapverdi waar ze werkte met een modern dans gezelschap. "Weet je wat voor gekke experimentele dingen moderne dans artiesten doen?" vraagt ze. "Nou, zij gaven me de kracht om te experimenteren. Als zij die de cultuur bezitten en erin leven dat doen, dan kunnen wij in diaspora ook experimenteren. Zolang men maar de traditie behoudt. Het mes snijdt aan twee kanten"
"Ik wil graag deel uitmaken van een beweging zoals de Afrikaanse Amerikanen en Afrikaanse Brazilianen hebben," aldus Sara. "In plaats van de muziek van hun voorvaderen na te spelen, hebben zij hun eigen culturele identiteit gecreerd. En dat is nu gerespecteerd. Het wordt beschouwd als ongeschonden, authentiek en onvervalst. Het zal nog lang duren voordat de mensen van mijn generatie niet meer hoeven te kiezen tussen Afrikaans of Europees te zijn. Ik denk dat je niet zou hoeven te kiezen. Je zou gewoon moeten zijn!"
PRESS:
"Stunning voice" PlayMusicMagazine-UK
"Sara manages to fuse African and European styles in a series of gorgeous songs gentle, melodic and rhythmic. Beautiful" Express-UK
"Wat bovenal opvalt is het volkomen eigen geluid van Tavares en de delicate balans die uit alles spreekt. Een album dat bijna niet kn vervelen." De Stentor-NL
"een mooi afgewogen, prachtig gearrangeerd geheel" Financieel Dagblad-NL
"Luister maar eens naar De Nua, waar Tavares zelf de hypnotiserende percussieriff speelt waar ze vervolgens op een fenomenale manier overheen zingt. Prachtig, prachtig." Moors Magazine.com-NL
"We moeten ons wel heel erg vergissen wil Sara Tavares in 2006 niet d grote naam in de Kaapverdiaanse muziek worden" Heaven
CONCERTEN:
Concerten, Showcases 2006:
15 maart: CC De Schakel, Waregem-Belgi
16 maart: CD Podium, Deurne-Belgi
18 maart: CC Zwaneberg, Heist-op-den-Berg-Belgi
19 maart: CC Leopoldsburg-Belgi
23 maart: Akoestisch Podium Mozaek-Amsterdam
25 maart: CC Ter Vesten, Beveren-Belgi
27 april: Savoy Theatre, Helsinki-Finland
29 april: Stans Muziektheater, Zwitserland
30 april: N9, Eeklo-Belgi
02 mei: Muziekgebouw a/h IJ, Amsterdam
15 dec: Vredenburg, Utrecht
16 dec: Concertgebouw de Doelen, Rotterdam
Sara Tavares "Balanc"
Bestelnummer CD: 43058
(world connection/munich records)
www.worldconnection.nl
www.saratavares.com