05-05-2021 @ 09:29
De radioreclamebestedingen zijn in het eerste kwartaal van 2021 met 2,3 procent gestegen naar ruim 36 miljoen euro netto.
Voor het eerst geeft het Radio Advies Bureau (RAB) ook inzicht in de digitale radioreclamebestedingen: dit was 1,5 miljoen euro in het eerste kwartaal.
De omzet in de radioreclameblokken kent een lichte stijging en komt uit op 32,3 miljoen euro en de stijging komt vooral van digitaal. Voorheen was de digitale radioreclame-omzet onderdeel van de totale spotomzet. De non-spot omzet is 2,3 miljoen euro.
Radioconsumenten luisteren op verschillende manieren naar live radio. Er wordt geswitcht tussen IP, FM, DAB+ en digitale kabel. Uit de NLO Streaming Audio Standaard blijkt dat er wekelijks ruim 30 miljoen ‘digitale’ luisteruren zijn. Adverteerders lijken steeds meer van de digitale mogelijkheden gebruik te maken.
De top drie branches zijn Telecom/ICT, Media en Zakelijke Dienstverlening. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport was de grootste adverteerder in het eerste kwartaal van 2021. Daarna volgen o.a. KPN en T-Mobile. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).
De reclamebestedingen radio daalden in 2020 met 17 procent. De totale bestedingen waren 170 miljoen euro.
bron: o.a. RAB, radiofreak, adformatie