Marco Borsato lanceert website Top40.nl

08-06-2009 @ 17:40

Marco Borsato verrichtte op maandag 8 juni de officiële opening van de website Top40.nl. De Top 40 is een niet weg te denken fenomeen in de geschiedenis van de Nederlandse populaire muziek. In de woorden van bestuursvoorzitter Erik de Zwart: “Het is per slot van rekening de enige echte Nederlandse hitparade.
Sinds de oprichting in 1965 is deze hitlijst en alles wat daaromheen is gecreëerd een leidraad geweest voor muziekminnende consumenten én voor de muziekindustrie. Het zogenaamde ‘gedrukte exemplaar’, de alarmschijven en de uitzendingen op radio en tv zijn altijd niet te missen ijkpunten geweest voor iedereen met ‘hitgevoelige’ oren.

Top40.nl is een zeer uitgebreide aanvulling op de wekelijkse hitlijsten en op de overbekende Top 40 Hitdossiers. De website, die enkele maanden intensief is getest en nu al kan bogen op 500.000 unieke bezoekers per maand, biedt veel leuke extraatjes bovenop de meest actuele hitgegevens. Zo kun je een reis door de tijd maken: je selecteert een jaar, een maand en een week en je krijgt de Top 40 van die specifieke week in beeld. Voor de periode 1965-1984 bestaat de mogelijkheid om het oorspronkelijke gedrukte exemplaar ervan te printen. Een functionaliteit die binnenkort naar de overige jaargangen wordt uitgebreid.
Bij vrijwel elke hit- en tipnotering verschijnt een menuutje dat een keuze biedt uit het beluisteren van het nummer, het downloaden ervan, een ringtone ervan aanschaffen of de CD (een link naar bol.com). Bovendien kun je ook nog een grafiek aanklikken die het hitverloop van de song in beeld brengt.

Speciale hitlijsten
Ook is een aantal speciale Top 40’s aan te klikken. Een overzicht bijvoorbeeld van alle #1 vanaf 1965 op dezelfde datum (‘Vandaag op nr. 1’). Maar ook overzichten van de singles die het langst op nummer 1 hebben gestaan of het langst in de Top 40 en van de singles die er het langst over hebben gedaan om op één te komen én natuurlijk van singles die in één keer op de hoogste plaats binnenkwamen. Soortgelijke overzichten zijn er ook gerangschikt naar artiest.
Daarnaast is er een alfabetisch, klikbaar overzicht van alle artiesten die ooit een plekje op de lijst hebben weten te veroveren; met daaraan gekoppeld informatie over andere hits die de betreffende artiest heeft gehad en ook weer opties voor streaming beluisteren en downloaden.

Erik de Zwart ziet nog veel interessante mogelijkheden om de site te optimaliseren: “Onze ambitie is om Top40.nl uit te laten groeien tot een uiterst consumentvriendelijke wikipedia op muziekgebied. Wij hebben als Top 40 natuurlijk een reputatie op te houden. Maar ik ben blij met wat wij nu al kunnen bieden. Alle lof gaat wat dat betreft uit naar Aim4Music, het bedrijf dat de achterkant van de site heeft gebouwd.

Nog meer interactie
Een belangrijk aandachtspunt voor de toekomstige ontwikkeling van de site is volgens De Zwart een verfijning van de interactiviteit met de consument. “Het forum moet echt uitgroeien tot een platform waarop muziekliefhebbers met elkaar in gesprek raken en nieuwe informatie aandragen. De bekendste hitkenners van Nederland gaan daar -als ambassadeurs van de Top 40- een begeleidende rol in spelen. Verder gaan wij bezoekers van de site om hun mening vragen over de muziek. Dat is de allerbeste graadmeter om populariteit van artiesten en hun songs in beeld te brengen. Als hitparade organisatie willen wij zoveel mogelijk bronnen raadplegen.

Ook wil Top40.nl zo snel mogelijk overgaan tot het toegankelijk maken van clips om zo Top40 TV op internet te realiseren. Tenslotte zegt De Zwart dat er ook aan wordt gewerkt om achter elke titel een mogelijkheid op te nemen om je mening over top 40 hits te geven, welke mede gebruikt zal worden voor het wekelijks muziek onderzoek van onderzoeksbureau De Vos en Jansen. De Zwart: “Wij willen laten zien dat wij de consument serieus nemen en hun mening laten doorwerken in de hitlijst. Iedere stem telt en zodoende krijgen wij er duizenden nieuwe recesenten bij die daadwerkelijk invloed hebben.

Decennium Awards
uitgereikt
Tijdens de lanceringsbijeenkomst op 8 juni werd ook de tiende uitgave van het Top 40 Hitdossier officieel gepresenteerd. Dit naslagwerk biedt in boekvorm, maar eveneens op Cd-rom, een schat aan informatie. Als hoofdmoot uiteraard een overzicht van alle Top 40 hits vanaf 1965, maar ook is er aandacht voor de tipnoteringen die de Top 40 niet hebben gehaald. Een blik nog verder terug in de hithistorie wordt geboden aan de hand van de gegevens van het befaamde maandblad Muziek Expres vanaf 1958.

Nieuw in deze jubileumeditie zijn de decennium top 250’s. Vier stuks worden er gepresenteerd: de sixties, de seventies, de eighties en de nineties. Op basis van deze overzichten zijn er nieuw in het leven geroepen awards uitgereikt aan de meest succesvolle Nederlandse artiesten in de verschillende decennia: Golden Earring (60’s), George Baker Selection (70’s), BZN (80’s) en Ray & Anita, originele bandleden van 2Unlimited (90’s).

Bovendien ontving Marco Borsato een award vanwege zijn door niemand te overtreffen hitprestaties in de hitlijsten.

Een opsomming van records die Marco Borsato op basis van zijn ‘Top 40 carrière’ op zijn naam heeft staan waarop deze speciale award is gebaseerd:
·          Nederlandse artiest met de meeste nummer 1-hits.
·          Nederlandse artiest die de meeste weken op nummer 1 heeft gestaan.
·          Artiest met de nummer 1-hit die het langst op die positie stond genoteerd.
·          Artiest met twee nummer 1-hits die het langst op die positie stonden genoteerd.
·          Artiest die in duetten de meeste weken op nummer 1 heeft gestaan.
·          Nederlandse artiest die het snelst steeg.
·          Artiest die het snelst steeg naar nummer 1.
·          Artiest die het vaakst op nummer 1 binnenkwam.
·          Nederlandse artiest die de drie grootste sprongen heeft gemaakt.
·          Artiest met de meeste nummer 1-hits op rij: negen! (Dat is meer dan The Beatles die ‘slechts’ zes opeenvolgende nummer 1-hits hadden.)

www.top40.nl