EMI koopt zendtijd in bij publieke omroep voor minidocumentaire van Radiohead

03-06-2003 @ 11:12

Op 13 juni zendt de NPS op Nederland 3 de nieuwe videoclip uit van de Engelse popgroep Radiohead. De clip van de single 'There There', een minidocumentaire van ruim vier minuten, zal te zien zijn om 22.45 uur. Platenmaatschappij EMI Music heeft de zendtijd zelfstandig ingekocht bij de publieke omroep, iets dat nog niet eerder is gedaan. Volgens productmanager Jaqueline de Groot is deze opmerkelijke TV campagne ingegeven door de vooruitstrevendheid en innovativiteit van de band: "Door deze campagne blijven we dicht bij de claim to fame van Radiohead, namelijk vernieuwend zijn zonder concessies te doen."In de week voorafgaande aan de uitzending zal de primeur worden aangekondigd via free cult cards, die in 150 outlets (theaters, schouwburgen) komen te hangen. Tevens wordt in de week van 9 juni de uitzending van de minidocumentaire bekendgemaakt via de publieke tv zenders. Het nieuwe album 'There There' is de eerste single van het op 9 juni te verschijnen album 'Hail To The Thief', waarvan de titel deels is genspireerd door de 'gestolen' verkiezingsoverwinning van de Amerikaanse president George Bush. Het in Oxford en Los Angeles opgenomen album verschijnt in 3 configuraties: een CD in gelimiteerde oplage, waarvan de verpakking bestaat uit een wegenkaart, de standaard CD en een dubbel album (vinyl). Het bijzondere artwork is genspireerd door de radioverslaggeving na de gebeurtenissen op 11 september 2001 in New York en tijdens de recente oorlog in Irak. Zanger Thom Yorke: "Alle woorden die me raakten schreef ik op, totdat ik een lange lijst had. Uit deze lijst ontstond het artwork."Radiohead wordt beschouwd als een van de meest revolutionaire bands van de laatste tien jaar. De band debuteerde in 1993 met het album "Pablo Honey", met daarop hun eerste internationale hit 'Creep'. Met opvolger "The Bends" groeide het aantal bewonderaars gestaag, maar het alom als meesterwerk betitelde derde album "OK Computer" betekende de definitieve wereldwijde doorbraak. Aan het begin van het nieuwe millennium bracht de band achtereenvolgens "Kid A" en "Amnesiac" uit, twee albums waarop Radiohead bewees wars te zijn van trends en concessies, en waarop gitaren plaats moesten maken voor minimalistische elektronica. "Hail To The Thief" is het langverwachte zesde album van de band. Jaqueline de Groot: "Radiohead presteert het keer op keer een zeer grensverleggende plaat te maken die je uit het veld slaat. "Hail To The Thief" bevat songs in de sfeer van al hun voorgaande albums, echter zonder dat er sprake is van stilstand."

Gerelateerde nieuwsberichten

Deel dit artikel op: