Sofwarebedrijf Roxio wil Pressplay kopen van Sony Music en Universal Music

19-05-2003 @ 11:26

Softwarebedrijf Roxio is. volgens berichten vandaag in The Wall Street Journal, van plan om voor 30 miljoen dollar de muzieksite Pressplay over te nemen van platenmaatschappijen Sony Music en Universal Music. Roxio is eigenaar van de naam Napster en zou deze willen gebruiken voor Pressplay.Pressplay ging in december 2001 van start als legaal alternatief van de platenindustrie voor peer-to-peer netwerken zoals Napster en Gnutella, en later o.m. ook Kazaa. Internetters kunnen bij de site tegen betaling muziek downloaden. Sinds de start lijdt Pressplay echter verlies. In maart van dit jaar deponeerde mede-eigenaar Universal Music een document bij de SEC waaruit blijkt dat het tot dat moment 30 miljoen dollar verloren had aan Pressplay. In het document valt ook te lezen dat beide aandeelhouders toegezegd hebben elk tot 50 miljoen dollar in Pressplay te steken.Roxio is met name bekend van de software 'Toast', voor het branden van muziek op CD's. Het bedrijf werkt op dat gebied ook samen met Pressplay. In november 2002 kwam Roxio in het nieuws toen het voor vijf miljoen dollar de restanten van het failliet geprocedeerde Napster overnam, waaronder de naam. Mocht de overname van Pressplay slagen, dan wil Roxio de naam Pressplay vervangen door Napster, aldus The Wall Street Journal.Het bedrag van 30 miljoen dollar zal deels in aandelen en deels in contanten worden voldaan. Sony Music en Universal Music krijgen - mocht de overname slagen - eveneens een belang in Roxio.Waar Pressplay en MusicNet maar moeilijk van de grond kwamen, beleeft Apple met zijn iTunes Music Store een vliegende start. Apple meldt dat het in ongeveer twee weken tijd sinds de lancering twee miljoen tracks heeft verkocht, voor 99 dollarcent per stuk.

Gerelateerde nieuwsberichten

Deel dit artikel op: