06-05-2003 @ 17:59
Redt de kindertelevisie, redt Nickelodeon, redt Kindernet!Al vijftien jaar lang is Kindernet, inmiddels onder de nieuwe naam Nickelodeon, een van de meest populaire kinderstations in Nederland. De jeugdzender groeide uit tot een 13 uurs kanaal en vanaf 1 september 2003 zal Nickelodeon 24 uur per dag geweldloze kinder- en tienerprogramma's uitzenden.Op dit moment dreigt Nickelodeon in de provincies Groningen, Drenthe en Amsterdam en omgeving van de kabel te verdwijnen. Door het negatieve conceptadvies van de programmaraad Groningen/Drenthe van Essent Kabelcom, maar ook door het negatieve advies van de programmaraad in Amsterdam wordt Nickelodeon nu in haar voortbestaan bedreigd, en dat terwijl Nickelodeon met 11 procent zenderaandeel in de doelgroep 3 - 12 jaar de snelst groeiende zender van Nederland is.Nickelodeon is daarom vandaag gestart met de grootschalige actie 'Red de kindertelevisie, red Nickelodeon, red Kindernet!' Met 880 abri's in het verzorgingsgebied van kabelexploitant Essent (Groningen, Drenthe, een deel van Flevoland, Overijssel, Gelderland, Friesland, Noord-Brabant en Limburg), promoteams, flyers, landelijke promo's op radio en televisie op onder andere MTV, TMF en Nickelodeon roept de jeugdzender ouders en kinderen op te protesteren tegen de beslissing om Nickelodeon van de kabel te laten verdwijnen. Via de speciaal geopende website www.reddekindertelevisie.nl of een antwoordformulier kunnen kids en ouders een petitie ondertekenen die het behoud van Nickelodeon op de kabel ondersteunt.Jacqueline Bierhorst, Channel Manager van Nickelodeon: 'De mediawet schrijft een pluriform programma-aanbod voor, maar het blijkt dat wanneer er keuzes gemaakt moeten worden er vooral rekening wordt gehouden met volwassenen. De veelzijdigheid in het aanbod wordt blijkbaar niet vergroot door televisie speciaal voor kinderen. Het is triest dat Nickelodeon/Kindernet na 15 jaar nog steeds moet vechten voor een plaats op de kabel. En het is schrijnend om te constateren dat volwassenen besluiten dat kinderen opeens niet meer naar hun favoriete tv-zender kunnen kijken. Daarom zijn wij vandaag gestart met de actie 'Red kindertelevisie, red Nickelodeon, red Kindernet.' Inmiddels hebbeb Jim, Ralph Inbar, Cindy Pielstroom, Bas Westerweel, Sylvie Meis en Alfred van den Heuvel zich als de eerste Bekende Nederlanders aangemeld om zich in te zetten voor de actie 'Red de kindertelevisie, Red Nickelodeon, red Kindernet'. De Bekende Nederlanders roepen via de radio ouders en kids op hun steun te betuigen aan Nickelodeon/Kindernet.