Kort geding Music Store tegen BMG en Mars over single van JIM

02-05-2003 @ 09:30

Muziekwinkelketen Music Store heeft een kort geding aangespannen tegen platenmaatschappij BMG en de fabrikant van de Mars-repen (Masterfoods). De keten loopt te hoop tegen het besluit van BMG om de single van Idols-ster Jim ('Tell her') voorlopig alleen via de Free Record Shop te verkopen.Dat meldde een woordvoerder van de Music Store. Het geding dient 2 mei bij de rechtbank van Amsterdam.De single gaat zaterdag 3 mei de verkoop in. Liefhebbers kunnen een week lang Mars-wikkels sparen, die inleveren bij de Free Record shop en vervolgens het schijfje met korting kopen. Pas vanaf 10 mei is de single ook bij andere platenzaken te koop. Music Store is het daar niet mee eens en koos daarom uiteindelijk voor een gang naar de rechtbank.Directeur R. Schouw van BMG-Benelux zegt dat zijn bedrijf niet over n nacht ijs is gegaan. Overal kun je lezen dat het slecht gaat met de platenindustrie. Er worden minder cd's verkocht en mensen gaan cd's branden. Daar hebben wij inderdaad veel last van. Zoveel last, dat wij met name nieuwe popartiesten niet meer goed in de markt kunnen zetten. We hebben gewoon minder geld om sterren te creren.BMG ging daarom een samenwerking aan met Mars. Dat bedrijf verzorgt nu een groot deel van de promotie. Op tv is Jim constant in reclametijd te zien. Hij maakt zowel reclame voor Mars als voor zijn eigen single. Schouw denkt dat dit het begin is van een geheel nieuwe ontwikkeling in de vermaakindustrie. Sterren worden gekoppeld aan merken, waardoor verscheidenen bedrijven profijt kunnen hebben van n artiest en die artiest op zijn beurt kan profiteren van financile ondersteuning van die bedrijven.Schouw ziet het concept als een wezenlijke vernieuwing om zijn branche te redden. We moeten vernieuwen, want anders gaan we eraan. We moeten strategische partners zoeken om een mediacampagne te kunnen ontwikkelen. Op deze manier kunnen wij weer meer platencontracten aflsuiten. Het kort geding gaat wat mij betreft ook niet over de Jim-single alleen, maar ook over een concept dat veel voor onze branche betekent. (div. bronnen)

Gerelateerde nieuwsberichten

Deel dit artikel op: